SamiEerola

Erään talousliberaalin radikalisoutuminen

  • Marco de Wittin artikkelissa oleva kaavio, joka pitäisi selittää jotain hänen aatteensa suhteesta äärioikeistoon.
    Marco de Wittin artikkelissa oleva kaavio, joka pitäisi selittää jotain hänen aatteensa suhteesta äärioikeistoon.

Marco de Wit on ollut näkyvä hahmo suomalaisessa äärioikeistolaisessa ja kansallismielisessä liikehdinnässä, joka syntyi vuoden 2015 pakolaiskriisin aikana. Hän on yksi maahanmuuttokriittisten ryhmittymien Rajat kiinni!, Suomi Ensin ja nyt Suomen kansa ensin (SKE) puolueen yksi johtohahmoista. Edellä mainitut ryhmät ovat tosin joko hajonneet tai de Wit on eronnut tai erotettu niistä. Tämän artikkelin kirjoittamisajankohdalla (24.04.2019), Marco de Wit on SKE:n jäsen. Koska Marco de Wit edustaa monien silmissä nykyistä suomalaista äärioikeistoa, aion analysoida hänen maailmankuvaansa, päätelläkseen onko de Wit äärioikeistolainen, ja jos on, miten kenties radikalisoituminen tapahtui?

Mielestäni yksi luotettavimmista tarkastelukohdista on Marco de Witin omat nettisivut marcodewit.fi, jossa hän on luonut kokonaan oman sivun nimeltä ”Aatteeni A:sta – Ö:hön”[i]. Koska tämä de Witin artikkeli oli sen verran rikas lähdeaineisto, pilkoin analyysini moniin temaattisiin artikkeleihin, joista ensimmäinen käsittelee, miten markkinaliberalismia kannattava voi liukua äärioikeistoon?

Markkinaliberalismista äärioikeistoon

 Marco de Witin kuvaa aatettaan näin: “paleolibertarismi on yhdistelmä yksilönvapautta korostavaa perinteistä libertarismia ja yksilön vastuuta korostavaa perinteistä konservatismia.” Tämä ideologia koostuu protestanttisesta etiikasta, ”taloustieteellisestä realismista”, perinteisistä perhearvoista ja ”sosiobiologisesta realismista”. Marco de Wit kannattaa rajoittamatonta kapitalismia, johon eivät kuulu keskusjohtoiset valtiot, suurpankit ja –yritykset, vaan pienet suljetut yhteisöt, jotka käyvät keskenään kauppaa. Näissä yhteisöissä epämieluiset jäsenet voidaan fyysisesti poistaa. Turvatakseen näitten kaupunkivaltion kaltaisten yhteisöjen turvallisuuden, ammattipoliisin lisäksi, kaikki yhteisön jäsenet kantavat aseita ja huolehtivat fyysisestä taistelukunnostaan.

Tässä jo voimme havaita tietynlaisen ideologisen käänteen kohti äärioikeistolaista ajattelua. Marco de Wit voidaan sijoittaa oikeistoon, koska hän kannattaa hierarkioita ja kapitalismia, mutta hän menee enemmän äärimmilleen kuin muut ja kannattaa oikeistolaista anarkismia, jossa samaan aikaan vaalitaan ”perinteisiä perhearvoja” ja pahaenteiseltä kuulostavaa ”sosiobiologista realismia.” Jos joutuu korostamaan erikseen kannattavansa ”realistista” taloustiedettä ja biologiaa, se merkitsee, että kirjoittaja olettaa tavallisen lukijan pitävän suurinta osaa valtavirrassa olevaa biologiaa ja taloustiedettä ”epärealistisena”, jolloin Marco de Wit asemoi itseään valtavirrasta poikkeavaksi ”realistiksi”, joka tietää jotain, mitä suurin osa meistä ei.

Annetaan Marco de Witin itse selittää, mihin hänen ideologiansa oikein sijoittuu: “Paleolibertarismilla on paljon yhteistä uuden alt-rightin kanssa, mutta se eroaa siinä, että se korostaa praxelogiaa, joka puuttuu alt-rightilta. Marco de Wit näkee kuitenkin alt-rightin “positiivisena liikkeenä, koska se uskaltaa haastaa poliittisen korrektiuden ja puolustaa länsimaista sivilisaatiota monikulttuurisuudelta” Havaitsimme, että Marco de Witin ideologia kuuluu äärimmäistä yksilönvapautta korostavaan oikeistoon, joka vastustaa länsimaiseen sivilisaatioon kuuluvia tärkeitä instituutioita, mutta samaan aikaan hän kannattaa kirjaimellisista fasisteista koostuvaa alt-rightia, koska nämä puolustavat ”länsimaista sivilisaatiota”. Tämä tarkoittaa, että Marco de Witille ”länsimainen sivilisaatio” ei merkitse valtiomuotoa ja sitä tukevia instituutioita, vaan jotain muuta, joka yhdistää hänet ja fasistit. Mikähän sellainen olisi?

Suureksi avuksi Marco de Witt linkkasi amerikkalaisen ekonomisti Hans-Hermann Hoppen artikkelin Libertarianism and the alt-right (2017) jossa Hoppe selittää ideologiansa ja alt-rightin yhteisiä elementtejä. Näitä ovat perinteisten sukupuoli- ja rotukäsitysten kunnioitus ja usko siitä, että anarkistinen yhteiskunta voi vain toimia, jos se on kulttuurisesti homogeeninen. Artikkelissa Hoppe sanookin, että alt-right on ”oikeassa” vastustaessaan ”pakotettua integraatiota”, jolla hän viittaa Yhdysvaltojen rotuerottelunvastaisiin lakeihin. Se, että käsittää afromaerikkalaisten kansalaisvapaudet joksikin harmilliseksi asiaksi, jota valtio on ”pakottanut” valkoisiin amerikkalaisiin, jo osoittaa, että Hoppe itse ei pidä afroamerikkalaisia kansalaisina, joilla olisi edes oikeuksia. Voimme olettaa, että Hoppen artikkeli edustaa Marco de Witin kantoja, jos hän kerran viittaa siihen. Tämä on mielestäni hyvä osoitus, miten lähellä oikeastaan anarkokapitalismi on fasismin kanssa. Se osoittaa myös, miten äärioikeistolaiset harvoin esittävät mitään omia alkuperäisiä ideoitaan, vaan ne ovat useimmiten muilta leikattuja ja liimattuja.

 

Suomessa libertarismin tai muutenkin laissez faire kapitalismin kannatus ovat aika marginaalissa, vaikka ideologioitten äänekkäitä kannattajia löytyy. Tämä selittääkin, miksi Marco de Wit ja hänen SKE-puolueensa ei voittanut yhtäkään paikkaa eduskuntavaaleissa. Suomessa anarkismi on aina ollut hyvin marginaalinen aate, joka saapui Suomeen kunnolla vasta 1980-luvulla vasemmistoanarkismin muodossa. Oikeistolainen anarkokapitalismi on hyvin marginaalinen liike maassa, jossa on eletty toimivan hyvinvointivaltion kanssa. Silti on mielenkiintoista havaita, miten vapautta korostava aate voi sisältää elementtejä, jotka ajavat sen kannattajat tukemaan kirjaimellisia natseja. Seuraavassa artikkelissa käsittelenkin Marco de Witin tekstissä ilmenevää äärimmäistä rasismia.

 

 

[i] Voitte tarkastaa itse hänen kirjoitustaan tästä linkistä ja tehdä omat johtopäätökset: https://marcodewit.fi/aatteeni-asta-ohon/

 

Jos mahdollisesti tämän artikkelin johdosta Marco de Wit on muokannut nettisivujaan, tässä on arkistoitu versio, johon tämä artikkeli perustuu: https://web.archive.org/web/20181021124622/https://marcodewit.fi/aatteen...

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

4Suosittele

4 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (4 kommenttia)

Ilkka Huotari

Pyrkiikö Marco de Wit totalitarismiin?

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala

Ainakin hänen tavoitteensa näyttävät viittaavan siihen?

Käyttäjän rjaaskel kuva
Risto Jääskeläinen

Onkohan Marco de ... vaihtanut sukunimekseenkin uuden nimen, jossa on vain yksi t-kirjan? Paljon näkee nimittäin hänen itsensä käyttävän sellaista nimeä itsestään. Kuinka kiero voi maahanmuuttaja ollakaan?

Käyttäjän ReinoToivanen kuva
Reino Toivanen

Jos joku näistä "toisinajattelijoista" on radikalisoitunut totaliratisti, se on juuri Marco, Joka ei pysy sovussa pyhätöntä viikkoa omiensakaan kanssa.
Mitä tulee nimeen, se on Marco de Wit (yhdellä teellä) ja hän on hollantilaisperäinen maahanmuuttaja.

Ei jatkoon.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset